tirsdag den 26. maj 2009

Robotten rammer: Uncanny valley!

Computerspilsudvikler, robotforsker og selv Hollywood producenterne er alle blevet klar over fænomenet: ”Uncanny Vally”. En uhyggelig psykologisk effekt som findes gemt i alle menneske hjerner.

I 1970 opdagede den japanske robot forsker Masahiro Mori, at desto mere menneskelige hans robotter blev, desto mere interesseret og glade blev folk for dem. Men dog kun til enkelt grænse. Blev androiden alt for realistisk, opstod pludselige en meget dyb væmmelse og ubehag hos alle. Han satte sig for at undersøg fænomenet yderligere og efter flere tests og udregninger kom han frem til fænomenet ”UNCANNY VALLEY”.

På grafen ses at menneskelignende objekt som ”bevægere” sig faktisk kun forstærker vores afsky. (den stillede linje)

Hans chokerne teori bygger på at hjerne altid lynhurtigt opdeler alle elementer i enten TING eller MENNESKER. Når vi oplever en hårtørrer, en Roomba, en Asimo eller en tegneserie animation som en ”TING”, så har vi ingen forventningspres. Vi vil synes at det er utroligt flot klart, at den kan løse lille opgave X. Vi vil derfor bedømme den som en utroligt dygtig og effektiv lille robot.

Problemet opstår i det øjeblik en robot i et splitsekund opfattes af hjernen som et ”MENNESKE”. Nu vil vi med det samme sætte standarderne markant højere. Først bagefter opdager vi de ”ikke” menneskelige egenskaber. Vi vil synes at den "går lidt underligt” eller "kigger meget mystisk" på os. Her vil bedømmelsen være hård: Den er klodset og ser uhyggelig ud.

Men det er nok ikke hele årsagen!
Over 500.000 års evolution har hjernen opbygget en dyb frygt for sygdom og død. Det er f.eks. derfor hekse altid er gamle og fyldt med ulækre knopper og smitsomme bylder i hovedet. Uren hud er ofte et tegn på, eller kan skjule evt. sygdom, og sygdom vil vi for alt i verden afsky. Disse skjulte analytiske egenskaber, gøre os i stand til på et splitsekund, at forstå at det vi kigger på, måske nok ser menneskelig ud. Men intuitivt opfatter vi at ”der noget helt galt”.

Denne følelse vil så manifestere sig kraftigere og kraftigere som et dybt ubehag og væmmelse. På bunden af "uncanny" dalen finder vi derfor: Trolle, dæmoner, Zombier, Frankensteins monster og alt hvad du inderst ind frygter allermest.

Grundlæggende hænger følelserne sammen med angsten for at blive smittet og dø. Det er en sund egenskab som evolutionen har givet os. Desværre kan den i vores tidsalder faktisk være en direkte hindring for at se virkeligheden som virkeligt tag sig ud.

"Ad mor, han er fed!"
I virkelighedens verdener oplever de fleste trans-sexuale at de faktisk ryger langt ned i ”Uncanny Valley”. Det samme gør folk som har mistet fingere, arme, ben eller lider af en hudsygdom. Det er næsten et medfødt instinkt at de fleste mennesker kigger på disse personer og føler et dybt helt uforklarligt ubehag og væmmelse. Men samme fænomen kan indtræde hos andre personer.

Hvad med Michael Jackson, Micky Rouge eller Anni Fønsby?
For mig er de alle røgt langt ned i ”Uncanny Valley”, paradoksalt nok på jagten efter det omvendte resultat. Hjernens grænse imellem smuk og ulækker er papirtynd.

Det handler om ”The missing 1%”
X-Box og Playstation kæmper med ”Near reality” problemet. I spil industrien har de fleste software udviklere nu forstået, at selv de flottes animeret Playboy sild, hurtigt kan ryge ned i Uncanny Valley. Faktisk kan software babes anno 2007-8, virker direkte ulækker i forhold til en gammel software babe anno 1995. Ekstra CPU kraft som gør figuren mere menneskelig er ikke nok til at gøre den smuk. Ikke før dalen er helt besteget. Her er et eksemple på en skuespiller "kirstine" til venstre og en letter "uncanny" død gengivelse af hende til højere fra spillet "Assassin's Creed".
Prognoserne siger at i år 2014-16 skulle simple husholdnings robotter, som Roomba være at finde i langt de fleste velstillede hjem. Fra år 2020-2026 tror jeg en bølgen af Asimo lignede robotter så overtage pladsen.
I år 2028-2036 kommer den næste bølge af humanoid robotter som vil ligne os mennesker utroligt meget. De vil være markant overlegene både i A.I. og fysisk, at de vil få asmio generationen til at fremstå som en lille simpel Commodor64.

Humanoiden’s største problem, vil være at den ”kun” fremstår 95-98 % menneskelige. Små børn vil frygtes og ikke kunne sove, når der vandre en zombie-ligne robot rundt i hjemmet midt om natten. Mon vi får et mindre samfundsoprør, når de fleste mennesker nu direkte vil væmmes robotten, blot fordi den er røget ned i Uncanny valley hullet, eller vil andre putte sig samme med den, når de skal sove?

Eller vil vi være bevist om vores egen hjernes store begrænsninger og derfor kunne tilsidesætte den? Vi må vente og se hvad fremtiden byder.

2 kommentarer:

Gambler_dk sagde ...

Rigtig god blog-post. Interessant læsning, og jeg anbefaler, at du checker Ray Kurzweil ud. Han er syret at høre på fortælle om fremtiden. :-)

MikeTyson sagde ...

Hej Gambler!

Mange Tak! Jeg læste for noget tid tilbage din god artikel om det "evige liv" og så fordraget med Ray Kurzweil.

Efter dette fik jeg hurtigt bestilt hans bog fra 1999 "The Age of Spiritual Machines". (i Dk version)

Jeg må sige det var lidt af en "eye-opener". Specielt den hurtige "eksponentielle" udvikling af al teknologi, som ikke kun var bundt op på moores lov, har ingen rigtigt fanget før Ray dokumenteret den .. sort på hvidt.

Som du selv skriver er hans arbejde nu alm. accepteret blandt de fleste forsker. Det eneste man nu diskutere er "hvornår" hjernen er digitaliceret og "hvornår" homo sapiens sapiens bliver til homo sapiens digital ..osv.

Ray er måske en smule for optimtisk med årstalene .. men han er jo også ved at være en gamle mand og har lidt travelt. Lol.

Begynder man at analyser alle Ray's pointer om evolutionen, kan man faktisk begynde og forstå lidt af meningen med livet. (eller manglen på samme)

We are all just muppet's ;)