onsdag den 2. september 2009

Min første Robot!

Beklager dybt, jeg ikke fik blogget i August! Det var en meget fustrerne måned, hvor jeg kun tjente +325$ .. efter et hav af timer.

Følger du regelmæssigt med her på bloggen, ved du at jeg er kæmpe fan af ASIMO. Desværre er Asimo ikke endnu officielt til salg, dog rygtes det er man kan få en kopi hvis man hoster op med ca. 1million $. Så mange penge har jeg desværre ikke på min neteller konto. (Endnu :)

Jeg har derfor i et stykke tid været på jagt efter en lidt billigere Robot som kunne hjælpe min familie og jeg med at gøre rent. Livet er alt for kort til at skrubbe beskidte toiletter, tømme opvaskemaskinen eller støvsugeren.

Min første ide var at anskaffe robotten Cherry 2000. Hun skulle kunne klare alt rengøring i en håndevending. Desværre faldt ideen ikke så god jord hos kæresten. Alle mine argumenter omkring den ekstra kraftige sugeevne faldt fuldstændigt til jorden.
Jeg afbestilte derfor Cherry2000 og stødte i stedet på en Romba 560. Nu har jeg dårlige erfaringer med at bruge penge på en gadget, som senere viser sig at være næsten værdiløs. Derfor var robotstøvsuger.dks tilbud om at låne deres robot for 149kr i et par ugers tid .. rimelig god value.

Min opgave til Robotten
En 20kvm stue, 2 x 10kvm værelser, en lang gang og et køkken. Med i pakken var nogle ”lighthouses” som kunne afskærme steder hvor den ikke skulle gå ind. Dette var Et ekstra værelser og 2 toiletter. Derudover skal nævnes at jeg har en hund som fælder lidt og der var 3 mindre gulvtæpper som den også skulle kunne klar. Romba560 har en genial tidsindstillingsfunktion, så den fast kan støvsuge, når man ikke er hjemme. Når den er ved at løbe tør for strøm, finder den selv tilbage til stikkontakten. Alt man skal gøre er således blot at tømme den ca. 2 gange om ugen .. Hmm, det lyder faktisk genialt!!

Desværre synes jeg ikke testen gik så godt. Den samlede fint op fra plankegulvene, men så snart den ramte gulvtæpperne afleveret den pænt nogle store hunde hårsbolde his og pist. Derudover fandt jeg den de et par gang livløs over i et hjørne efter den havde kæmpet forgæves med at slippe fri for nogle ledninger. Selvfølgelig min fejl, men man skal faktisk ”om-tænke ”den måde man indrette sit hjem på. Væk fra gulvet med små håndfiguere fra udenlandsrejser, planter og små lysestager Alt skal fjernes, hvis Romba skal have en fair chance for at arbejde.

Konklusion: "Sug for satan!"
Den kan kun klare et rum/stue på ca. 20 kvm pr dag. Men lidt planlægning måske også et tilstødene væresle på 10kvm. Men det er vigtigt at man ikke har halvlange gulvtæpper, faktisk er alm. plankegulve næsten et must. Så til et hus eller stor lejlighed skal man derfor have flere romba til at klar opgaven.

Bor man uden husdyr/gulvtæpper i en 1V eller 2V er den nærmeste perfekt, for alle os andre venter vi spændt på enten en Romba opgradering, Asimo, eller tilladelsen til at bestille en Cherry 2000.


Ingen kommentarer: