tirsdag den 12. maj 2009

Ellerten er død!! Længe leve AeroRider!!

Bland en bil, en cykle og en El-scoter og du har : AERO-RIDER.

Hver dag tager jeg min 1 tons tunge bil og kører 26 kilometer til arbejde. Det mest af tiden sidder jeg i kø midt i København og kan glo på sidemanden i hans store 4-hjulstræker. Han piller næse alt imens tomgangen pludre løs. Senere når jeg er kommet hjem fra arbejde, er det endelig tid til lidt cardio-træning, hvis jeg orker. Alt i alt en sindssyg dag, hvor man spilder tiden og brændstof til ingen verdens nytte.

Jeg har flere gange cyklet til/fra arbejde på min fine racercykel. Det er altid en hård tur, med modvind og rimelig koldt de første 5-10 kilometer. Hvis ikke det er fuld sommer, er fødderne også iskolde. Turen til arbejde er ikke så slem, men turen hjem er ofte en lang sej kamp. Naturligvis går der altid flere uger/måneder, før jeg igen orker det. Havde jeg kun haft små 12-16kilometer, var det intet problem. (Bilder jeg mig selv ind)

J. Mader: ”Han kigger sig tilbage - Hvor stort er mon mit hul?”
Stærkt inspireret af den danske hjemmeside Aerorider.dk, drog jeg derfor en søndag ud og så aerorider på en udstilling for 3-hjulet cykler. Den var fantastik! Konceptet kort:

Hoveddrivkraften er alm. pedaler. Men på baghjulet er der monteret en kraftig 500-Watt eldrevet hjælpemotor (ca. 0.8HK), som føreren selv regulerer. (elcyker har typisk 250watt) Oven på er der bygget en aerodynamisk kabine, som minimerer luftmodstanden. Hele herligheden vejer ca. 80kilo.

Topfarten er 45km/t, med eller uden, din hjælp i pedalerne. Den kan sagtens køre 55/60 km/t men pga. lovgivningen ”må” man ikke dette. (Så husk det ;) Med de nyudviklede LifePO4 batterier anno 2009, køre den 60 kilometer, uden du på noget tidspunkt behøver at trampe i pedalerne. Rækkevidden øges dog til hele 100-120 km, hvis man gider hjælper til. Det er genialt at man altid selv afgøre, hvor hård træningen skal være. I tilfælde af modvind eller en lang sej bakke, så drejes der blot lidt mere på motorhåndtaget. Min tanke ville være at lade et puls-ur fortælle, hvornår det var tid til et dreje eller at slippe gashåndtaget.

På udstillingen hoppede jeg ned i dytten og prøvede siddestillingen. Den var faktisk utrolig behagelig. Jeg talte lidt med arorider-ejer og forhandler: Stefan Ovesen Banke som selv dagligt har kørt den 2x25kilometer, til og fra arbejde.

En fin fyr, som var langt mere ingeniør-nørd end smart-sælger. Han forklaret at der var lang leveringstid, da de desværre ikke havde, kunne finde investore til at starte en masseproduktion op. I dag håndsamles den derfor kun på bestilling i holland og det gør at prisen er hele 67.500kr. Men aeroride.dk er ved at samle bestillinger sammen og går det efter plannen vil man på et tidspunkt få lagt en samlet 1000-vogns bestilling ind. Dette vil få prisen helt ned til 45.000kr og med et DONG Energy streamer tilskud, rammer prisen 37.500kr.

Dette er præcis det maksimale beløb jeg ville bruge på sådan en gadget. Benzinbesparelsen ved at tage den til/fra arbejde blot 2 gange om ugen, ville give en månedlig besparelse på ca.250kr. Smid oven i det, de sparede mange timers fitness/løb/cykling, som alt sammen skal gøres i ens dyrebare fritid og det hele begynder at give menig.
Om de når op på de 1000 bestillinger, vil kun tiden vise, men konceptet er genialt! DR lavede sidste år nedenstående indslag med Stefan. Siden da er batterikapacitet forøget kraftigt og enda blivet 70% letter. Men der ingen tvivl om at indenfor 2-3år igen, kan gange kapaciteten igen øges med små 50-80%.

1 kommentar:

Jan Mikael Granner sagde ...

http://swrmediathek.de/player.htm?show=a9a70bf0-070a-11e1-bfaa-0026b975f2e6