mandag den 6. april 2009

Fra Semi-Ludo til Semi-Haj?

Kan man få en semi-ludomansk gut, som i mange år har klattet småpenge væk på heste, sport odds, skrabelodder, og nu også de sidste 3år på poker.. til at blive en stabil vindene pokerspiller?

Jeg mener svaret er et rungende JA. Alle kan blive online-haj. Så vi lader det kom an på en prøve.

"Træk så det vat, for satan!"
Jeg taler om min gode kammerat snitski, som jeg har haft fra barndommen af. En fantastik gut som jeg allerede sammen med som barn, spillede indviklede reduceret Tipssystemer med. Da vi blev ældre teenager tog vi så på travbanen og spillede hver weekend. Vinder, plads, 1/2, trio og V5’er. Hu hej hvor det gik! Vi var begge besat af illusionen om den helt store gevinst, som altid blot lå lige rundt om det næste (Tuborg)hjørne, hvis blot vi tænkte os rigtigt godt om og analyserede dataen godt nok. Der måtte jo være et svar!


Pga. travlhed med arbejde og en begyndene amatør bokse-karriere sprang jeg fra de ugentlige travtur, og efter få år i voksendommen blev det klart for mig at det hele blot var en stor lotteri bod uden mulighed for stabil gevinst-indtægt. Desværre gennemgik min kære kammerat, ikke helt den samme halv religiøse åbenbaring, og ofte når vi den dag i dag mødes, skal jeg høre om ”badbeat” historier fra hestevæddeløb og sportspillets verden. Og da jeg i forvejen har svært ved poker badbeat historier, (andre end mine egne :-) kan det være en mindre prøvelse, at skulle fremstamme ”Ja, der var du sørme uheldigt, min ven” :)

Som pokerspiller er han trods sin super LAG stil, faktisk blevet en helt habil turneringsspiller, og har vundet nogle fine homegames. Online har han pæne resultater med fine toppræmier. Men selvfølgelig har han tabt mere end han har tjent, det viser alle sharkscope kurver han har kunne præsentere for mig . Men lad det nu ligge, vi skal jo gøre ham til Gus Hansen.

Snitski er skam ikke helt fremmed for begreber som potodds og outs. Men her stopper festen også, så snart jeg nævner EV, fold equity, ROI og stack vs blinds, M-faktor, begynder han at få et fjernt udtryk i øjnene og fejer al snak til side med de kloge ord ”Ja ja, men poker handler sgu' om at have nosser! .. og mine er altså større end dine”. Det er en tabende dialog og det undre mig virkelig, da hans intelligens faktisk er rigtig høj.

Jeg har det sidste årstid, prøvet at overtale ham til at gå i gang med at analyse sit pokerspil nøje. Er det hele tiden blot uheld eller mere dårlig spil. Og hvad er dårlig spil egentligt?

Projektet - del 1:

Jeg startede derfor med at stacke ham med små 135$ som tilskud til hans poker-rulle på 125$. For de penge skulle der spilles præcis 200 x 5,5$ SNG. Vi skulle få Poker Tracker installeret på hans PC og så diskutere resultaterne løbende. Ideen var at få hivet ham igennem dem med et lille overskud, ROI på ca. +4-5% med tilhørende Rake Back og startbonus, og så bagefter gå op og spille 200 x 11$. Denne erfaring ville være guld værd for ham.

Poker Trakcer blev aldrig installeret pga travlhed hos ham og jeg, så vi checkede blot løbende resultat via SharkScope. Imens han spillede sad jeg hjemme og overværede enkelte af hans turneringer. Jeg skal være ærlig og sige jeg så meget skidt spil. All-in tidligt i turneringer for at ramme en lav flush draw, 10-10 spillede som var the nuts preflop midt i turneringen. Kun et call preflop sidst i en turnering med KQ, hvor han kun havde 3 BB tilbage. osv osv.

Vi havde mange samtaler, hvor vi diskuteret dynamik, stack størrelser, værdien af AQ/J, alt efter blinds, action, position osv. Men intet hang virkelig fast, uheld var altid den ultimative årsag han kun nævne. Efter små 80 SNG var han ved at brække sig af de små 5$ sng, som var et langt skridt fra hans normale 22-33$ MTT. De gav fine opture og fine nedture. SE GRAF.

Han tiggede nu på sine grædene knæ om at spille 11$ SNG. Logikken lød på at 5$ folket simpelthen kaldet med alt muligt lort, og derfor blot skød ham ned hver eneste gang. Jeg prøvede at forklare ham at dette argumentet var det rene volapyk. Men fair nok, rullen var på ca 250$, så hvorfor ikke? Min eneste betingelse var at han skulle spille 6 af gangen, frem for kun 4. Det skulle stramme hans spille mere op, og kunne rullen blot overleve lidt tid, ville han måske se lyset og forstå en smule af SNG konceptet. Med andre ord, var det blot krydse fingerne og bede til varians guden.

Det startede selvfølgelig dårligt, men pludselig ramte han minsandten en god stime og smagte til sejrens sødme. Det var desværre ikke hele tiden pga godt spil. På boblen var han enten ultra-aggressiv med allin 3-4 hænder ud af 6 gange ligegyldigt hvilke stack-size de andre på bordet havde. Eller han begyndte konsekvent at folde til micro small-stacks, så de blev holdt i live. Det tekniske i endgamet fungerede ikke super godt. Resultatet herefter blev en streak på ca. 20 SNG’er, uden en eneste headsup placering, og rullen svandt nu nede til. Ca. 160$

Projektet - del 2:

Jeg trak nu kraftigt i nødbremsen! Vi blev enig om at vaske tavlen helt ren og sætte følgende mål: 14 dage = 100 SNG x 5,5$ og herefter 1 måned = 200 SNG x 11$.
Samtidigt blev Pocker Tracker installeret, så dataene endelig kunne logges.

Nu var det blevet jul måned og Hr. Snitski havde så travlt på arbejdet, at han ikke fik spillet noget som helst. Midt i juleferien kom spillelysten pludselig tilbage, det resulteret i at han begyndt at spille 11-22$ MTT turneringer. Med andre ord var vores aftale OFF! Du kan her se hele hans sharkscope kurve, som den ser ud idag efter endnu et par hundrede MTT/SNG.

Yes sir! Han jagter nu igen den helt store MTT gevinst, som han føler ligger lige rundt om hjørnet. Men som han selv udtaler "Der skal bare lidt held og store nosser til .. og det har jeg!"

Men jeg har absolut ikke givet op! Min kammerat skal reddes fra hajernes klammehænder, og det kan kun gå for langsomt. Jeg har nu endelige forstået, at det er den maniske, ja næsten besættende tanken om den "helt store ding-dong bling-blong genvinst" som tænder ham.


Jeg har derfor nu fremlagt en genial W.S.O.P kval-plan. Her kan han med egne øjne se, at han kan grinde sig til et GRATIS skud til denne 535$ WSOP kval. Denne tanke virkede rimelig, forførende på hans gambler sind. Samtidig vil jeg udnytte at de store 45 mands SNGer, har et endnu dårligere niveau en de alm. 9mands, som stille og roligt får flere lowstakshajer.

Han skal derfor hives igen 200 x 45mands 11$ Sng'er. Jeg coach'er ham en gang imellem LIVE over telefonen, så han får mit input til enkelte nøglehænder og endgame.

Om et par måneder, vender jeg tilbage med en opdate. Så får vi se om han havde selvdisciplin til at grinde 45 mands SNG'er , måske gratis kvalle sig til et skud til den WSOP billet og som værdifuld sidegevinst lære pokerspillets små grundsten. Eller om han blot har dunket de sidste penge væk på store MTT, alt imens hans testikler har vokset sig foruroligende store.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

er der en update på vej??