søndag den 17. oktober 2010

Alle har ret til en ægte Hjemmebio! (25 pic's)

Lad det være sagt med det samme: Film, Sport og Spil skal altid opleves på et STORT lærred. At bygge en ægte hjemme-bio er faktisk enkler end du tror. 

Efter i 2005 at have lånt en projektor hjem og skudt en film op på en 100" hvid væg, var jeg fuldstændigt solgt. Jeg brugte flere måneder på at researche på nettet, måle op osv osv. Og i sommeren 2006 byggede jeg mig så endelig en 1. klasses ægte hjemmebio. Et dedikeret lille intimt 11kvm rum med: 
  • 78" Lærred:  fastmonteret ramme. (0,8gain graytone)
  • Projektor: Panasonic AE900 (720p HD)
  • Lyd: 5.1 Phillips 450watt surround.
  • TV-Signal: YouSee HD/PVR selector. (Dengang SD selector)
  • DVD: Sony progressiv DVD. (upscal til 1080p)
  • Sofa: Ekstra stor 2-3 pers. med chaiselongue.
  • Spilkonsoler: Wii, PS3 og XBOX 360. (Dengang PS2)

Rummet set fra den anden side. Står i sofa'en.
 Lærredet incl. ramme blev købt hos AV-connection for 3.500kr. Den lave 0,8 gain på dugen, giver et helt fantastisk sort-niveau. L.O.T.R. og The Matrix's billedkvalitet slår faktisk Imperial bio, hvor man ofte fornemmer at sort er mere mat-grå.
Taget i min bio. Du kan skimte mine fødder i venstre side.
Da projektoren AE900 kom til DK i 2006, var den noget nær et gennembrud for lavpris hjemmebio folket.

En blæser tæt på støjfri (25db), 2,0 zoom-linse, 720p HD opløsning, hele 1100 lumes lysstyrke og en meget høj dynamisk kontrast. Derudover giver den, via et mini joy-stick, mulighed for at rykke hele billedet rundt. Det sker gennem et genialt spejl-refleksionsystem. Det betyder at projektoren ikke behøver at være placeret direkte foran lærredet, men kan rykkes op og ude af syne. (Anmeldelse af forgængeren AE 700, som ligeledes høstede priser.)

Prisen lå helt nede på 12-13.000kr hos hifipriser.dk. Men heldigvis kørte Computer City pludseligt, et sindsygt slag-tilbud, via noget parallel-import. Så jeg piskede ned i butikken og rev den ned af hylden for kun 10.000kr.

I 2010 ligger en projektor med ca. samme specs på ca. 6.000kr.

Over de sidste 4 år har projektoren kørt i 1.260 timer. Det har primært været Robinson, DR's Søndages Drama, Biograf-film fra TV1000/Canal Digital, og et hav af timer med Singstars og Wii' spillet: "Resident Evil 4".

I min egen private hjemmebiograf er der en række diktatoriske fordele, som jeg idag aldrig ville være foruden.
I pity the fool, who breaks
Tyson's HomeCinema Rules!


  • Film/TV-programmer - starter når jeg bestemmer det.
  • Jeg kan til enhver tid pause for at tisse eller tanke snack/drikke.
  • En cola + popcorn koster ikke 75kr. :)
  • Jeg bestemer lyd og lys-niveau.
  • Jeg kan nyde en god flaske rødvin i et godt glas.
  • Der er ikke for koldt eller varmt.
  • Jeg kan ligge ned.
  • Ingen 30 min hjemtransport.
  • Og vigtigst: Ingen nabo'er som støjer eller teenager som skal kommentere filmen.
Suspension of disbelief - Do you believe?
Udover disse fordele vil man opleve, at den visulelle oplevelse faktisk er markant bedre i en god hjemme-bio end i en alm. biograf. For at man kan  "opsluges" helt, af et virtuelt univers eller ryge "ind" i en god historie-fortælling er det vigtigt at ens synsfeldt er dækket tilstrækkelidt. Man kalder tilstanden for:


Alle mennesker søger denne tilstand. Hvad enten man læser en god bog, spiller videospil eller ser en film. Man ønsker at opleve
dramaet direkte og ikke se det hele på distancen fra ens stue.
Når George Lucas starter Starwars med ordene “A long time ago in a galaxy far, far away…” . Ja, så er det en direkte appel til seeren om at distancere sig fra virkeligheden omkring sig og "hoppe" ind i hans virtuelle univers. Og vi gør det gladeligt! Som virkemiddel spiller skærmstørrelsen en stor rolle for hvor godt dette virtuelle univers kan blive accepteret af vores hjerner.

Personligt går min suspension-grænse ved en afstand på ca. 1,0 til 1,5 gange billedets brede. Nogle mennesker kan dog nøjes med 2,0 gange. Det vil sige deres øjne maxsimalt er 4 meter fra et lærred som er 2 meter bredt. Jeg skal derimod ned på under 3 meter. I min biograf er der således 2,10 meter fra mine øjne til lærred, som er 1,70 meter i breden. Dette giver en faktor 1,23 og er dermed den største biograf i Danmark. Kun da jeg så Avatar i IMAX, var faktoren lavere.

I have seen the future - and it's 3D!
Jeg troede sidste år, at 2010 skulle blive året jeg opgradede til 3D. Men desværre udkæmpes der stadig en lille evolutionskamp om den standard som fremtidens 3D signal skal have. Nividia havde i første omgang føretrøjen på med deres "3D Vision" som siden 2009, har kunne levere 3D oplevelse til PC spil.

Men jeg gider ikke keyboard/mus i en biograf og vil derfor helst spille på en kraftig spille-konsol med Motion-control som f.eks PS3's Move-system. Og da Playstation nu har lanceret både 3D i udvalgte spil, og muliggjort afspilning af BlueRay 3D, er det nok den vej jeg går.

Udfordingen er dog at INGEN 3D-projektor idag er kompatible med PS3'ens lidt specielle 3D udgangs-signal. (side-by-side 3D) Nej, de virker skam kun med Nividia's 3D Vision-system. Det er selvfølgelig ikke gået ubemærket hen, da hele verden jo forlanger at kunne få deres nye PS3 3D mulighed op at køre på +100'' lærred.

Dette problem skulle dog snart være løst når Optima i januar sender denne converter (3D-XL) på gaden til ca 399$. Den kan modtage et 3D signal fra PS3'en og omforme det til et andet 3D-signal som projektoren kan genkende og forstå. Herefter skulle man kunne se BlueRay-3D og spille de 3D-spil som Sony annonceret.

I den nye 3D-biogaf går jeg efter at lærred bliver en smule større. En sted imellem 90-110", således at den tidligere nævnet faktor kommer langt under 1,0 og dermed tætter på IMAX oplevelser. Dette sætter selvfølgelig den kommende projektor på prøve, da den helst skal være Full-HD (1080p) og samtidig have gevaldigt knald på lysstyrken.
I forvejen vil lysstryken falde meget når man tager 3D-brillerne på, og når man udvider størrelsen falder lysstyrken faktisk yderligere. Det kan dog godt være jeg nøjes med en 720p projektor, da jeg har oplevet at 3D faktisk fordobler antallet af pixler. De 1280x720 pixler man modtager med det ene øje, er ikke ens med de 1280x720pixler man ser med det andet øje. Det er 2 forskellige sæt billeder. Resultatet er at opløsningen rent faktisk fordobles og det opleves også sådan.

Pic's ..or it didnt happen!
Til sidst et kig på en masse billeder som er taget fra hjemme-bio'en. Du kan forstørre ved at klikke på dem. Jeg har føddene lagt op på bordet i venstre hjørne, så man kan fornemme størrelsesforholdet. Enjoy!














UPS - samme billede, men blitzen gik af!






3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nice setup....

Man sidder jo og får tårer i øjnene når man ser noget så nørdet.. På den gode måde :-)

Gad godt jeg havde værelset og pengene til at kunne lave et lignende setup.. For det er sku nice.. :-)

/ cains

Anonym sagde ...

Sikket setup! Du burde slå dig ned som privatkonsulent på hjemmebioområdet ;-)
/bud

Clemme sagde ...

Super nice blog Mike :)