torsdag den 14. januar 2010

London tur: AVATAR 3D i IMAX - OMG!

I december 2009 var jeg i biografen og så både Christmas Carol og Avatar i 3D. Efter denne dejlige 3D oplevelse, var jeg som en simple junkie helt 3D hooked!

Efter lidt researce fandt jeg hurtigt ud af at begge film også var udkommet i ægte IMAX 3D versioner. Desværre har Tycho brahe planetariet den (latterlige) holdning, at de ikke vil konkurrer med de rigtige kommercielle biografer. Så ville jeg opleve ægte "immersive " IMAX 3D, så skulle jeg flyve til Berlin, Amsterdam eller London.

Valget faldt på den største skærm i England: IMAX BFI i London.
Med 520 m2 skærmstørrelse er den næsten 5 gange større end DK's største (Imperial bio med 113m2). Jeg bookede et par weekend flybilletter med afgang fredag den 8. januar og hjemrejse den 10, herefter gik jeg på IMAX BFI's hjemmeside og bestilte bio-billetter.

IMAX vs alm. biograf.
Jeg har fået det samme spørgsmål fra flere som læser bloggen: "Hvad er IMAX?" Kort fortalt er IMAX et biograf-format som giver en skærmstørrelse oplevelse som er ca. 10 gange større end den normale biograf størrelse. For at opnå denne skærmstørrelse er IMAX filmopløsningen ca. 4 gange højere, samt man sidder meget tætter på skærmen. Sæderækkerne går næsten lodret op i luften, for at alle kan sidde helt tæt foran skærmen. Udover dette, er lydanlægget fuldstændinjgt sindsygt med +11.000wat fordelt på et hav af højtaler hele vejen omkring publikum.

A Christmas Carol - i IMAX 3D
Brillerne vi fik udleveret lignede en joke. Men da filmen først startede, forstod vi virkelig hvorfor de var så satans store. Havde de været mindre kunne vi simpelthen ikke have set hele IMAX skærmen igennem dem. Til højre er Mike Tyson med IMAX 3D briller på.

Filmen var fantastisk og vi kunne ikke lade være med ofte at kigge på hinanden og smågrine når vi pludselige fløj ind over London by anno 1800 tallet. What a rush!

AVATAR - i IMAX 3D

Så var det tid til main event! Lad mig slå fast med det samme, at oplevelsen var helt anderledes end at se filmen i en imperial. I IMAX versionen røg vi næsten "ind" i selve filmen, og kunne mærke skuespillernes følelser helt tydeligt. På mange måder var det som om vi næsten trådte ind i en virtuel verden som hed "Pandora".
Jeg må indrømme jeg kneb en tåre et par gange under filmen. Specielt Neytiri's sårede følelser fik mig i knæ. Det er AVARTAs styrke, at man faktisk føler at de animerede figurer kan vise mere nerve og følelse end de alm. analoge menneske skuespiller. IMAX versionen er i sandhed "The way it was meant to be seen". Men pas nu på ;)

Under the sea - i MAX 3D
Efter at have set ovenstående film om lørdagen, tog vi søndag ind og så denne lille 40min koral perle. Det var en fin langsom næsten hypnotisk oplevelse af koraler, fisk og endda nogle små nysgerrige sæler som faktiske svømmede helt op i ansigtet og kyssede os på næsen. Det mindede os om vores nært forstående Filippinere rejse i maj 2010.

Det er derfor ikke sidste gang vi har taget en smut tur over andedammen for at se en IMAX 3D version. Højst sandsyndeligt gør vi det til en 6 måneders tradition. I hvert fald indtil jeg får opgradet min egen 90tommer hjemmebio til ægte 3D. Artikel følger snart om "3D løsninger til hjemmebioen."

Ingen kommentarer: