tirsdag den 24. august 2010

Jakob Holdt, USA og Ku Klux Klan

I december 2009 sad min kæreste og jeg en formiddag og så smagsdommerne, som vi havde optaget på harddisken. Pludselig anmeldet en smagsdommer at Jakob Holdt udstildte "Mine amerikanske billeder" på Louisiana.Det gav et sæt i mig, da jeg tidligere havde surfet rundt på nettet og fundet mig selv bruge flere timer på hans dybt inspirerne hjemmeside.

Hvem var denne person som havde tomlet over 206.000 kilometer rundt i USA. Sovet med luder, gangster, junki'er, KGB og Ku Klux Klan ?


Vi skyndte os op til louisisane for at se hans fotografier. Da vi trådte ind i udstillingen fik vi os et mindre chok, for til vores store overraskelse stod Jakob Holdt pludselig foran os og fortalt alt om sine billeder. (billede venstre, er fra min iphone)

Jeg spurgte en ældre kustode om det var normalt? ..og han svarede at Jakob engang imellem pludselig dukkede op helt uanmeldt for at fortælle om sine billeder/oplevelser.

Det var som at vinde i lotto! - Det var starten til 2 timers fortælling om hvordan han ankom til USA med blot et kammera og 40$ på lommen. Hans indlemmelese i Ku Klux Klan, hvor han idag er både webmaster og æredsmedlem.

Til fortællinger om incest, druk, voldtægt og massemorderne TOMMY.

Jakob Holdt har boet i 400 forskellige amerikanske hjem. Lige fra de fattigste til de rigste. De fattige havde en forståelige tendes til efter nogle dage, at tro Jakob var selveste JESUS. Han er altid sympatisk, flydt med empati, lyttende og aldrig afvisene overfor deres personlige lidelser. Jakob ville forstå og hjælpe dem.Idag er han måske mere kendt blandt amerikanerne end danskerne, da han fast har fremvist "Mine amerikanske billeder" hos ca. 300 forskellige colleges. Den dag i dag tager han 6 måneder om årets til USA og fremviser sine historier/billeder til colleges.
Sammen med ca. 20 andre personer fulgte vi han rundt, alt imens Jakob kiggede os dybt i øjnene og fortalt os alt om sine historier. Hvert et billede havde sin helt egen rystende historie

Ku Klux Klan brandet er i dag en ren illusion. De folk som bliver fanget har alle sammen et fælles ønske "at opnå anerkendelse". Alle har de det tilfælles, at have været ofre for enten: Voldtægt, incest eller anden grov ydmygelse i deres barndom.
Når man får sat dette i perspektiv, begynder man at forstå og kunne afkode de forskellige skæbners handlings mønstre. Frygt, er i deres verden, lig med anerkendelse. Det er ikke ensbetydende med at de mener det de siger. Men mere at disse skæbner vil gøre hvad som helst for at opnå respekt og anerkendelse.

Hele Jakob's fortælling var meget gribende. Vi blive dog desværre nødsaget til forlade ham efter de 2 timer, da vi skulle ind og se AVATAR samme aften. Men jeg har netop idag booket billetter til hans enestående fordrag/event i imperial biograf.

Der sker en enkelt aften: 21. September 2010.

Der er ca. 40% billetter tilbage. Du kan booke her! Jeg tror ikke du vil fortryde det. ;)

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Skjult reklame ?

MikeTyson sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
MikeTyson sagde ...

øhh ..det er da ikke skjult?

Synes jeg reklamer meget tydeligt for hans fordrag?

Men hvis du mener om jeg personligt har økonomisk interesse i det .. så næhhh, ikke det fjerneste.

(edit er stave-bøf)

Anonym sagde ...

Hej,

Jeg arbejder for PokerListings.dk.

Har du en e-mail, da jeg gerne vil diskutere et samarbejde.

Mvh,

Nichlas Hindsberg

Anonym sagde ...

Glemte vist lige min e-mail.

nichlas.hindsberg@pokerlistings.dk