

Jeg har flere gange cyklet til/fra arbejde på min fine racercykel. Det er altid en hård tur, med modvind og rimelig koldt de første 5-10 kilometer. Hvis ikke det er fuld sommer, er fødderne også iskolde. Turen til arbejde er ikke så slem, men turen hjem er ofte en lang sej kamp. Naturligvis går der altid flere uger/måneder, før jeg igen orker det. Havde jeg kun haft små 12-16kilometer, var det intet problem. (Bilder jeg mig selv ind)
J. Mader: ”Han kigger sig tilbage - Hvor stort er mon mit hul?”
Stærkt inspireret af den danske hjemmeside Aerorider.dk, drog jeg derfor en søndag ud og så aerorider på en udstilling for 3-hjulet cykler. Den var fantastik! Konceptet kort:
Hoveddrivkraften er alm. pedaler. Men på baghjulet er der monteret en kraftig 500-Watt eldrevet hjælpemotor (ca. 0.8HK), som føreren selv regulerer. (elcyker har typisk 250watt) Oven på er der bygget en aerodynamisk kabine, som minimerer luftmodstanden. Hele herligheden vejer ca. 80kilo.
Topfarten er 45km/t, med eller uden, din hjælp i pedalerne. Den kan sagtens køre 55/60 km/t men pga. lovgivningen ”må” man ikke dette. (Så husk det ;) Med de nyudviklede LifePO4 batterier anno 2009, køre den 60 kilometer, uden du på noget tidspunkt behøver at trampe i pedalerne. Rækkevidden øges dog til hele 100-120 km, hvis man gider hjælper til. Det er genialt at man altid selv afgøre, hvor hård træningen skal være. I tilfælde af modvind eller en lang sej bakke, så drejes der blot lidt mere på motorhåndtaget. Min tanke ville være at lade et puls-ur fortælle, hvornår det var tid til et dreje eller at slippe gashåndtaget.
En fin fyr, som var langt mere ingeniør-nørd end smart-sælger. Han forklaret at der var lang leveringstid, da de desværre ikke havde, kunne finde investore til at starte en masseproduktion op. I dag håndsamles den derfor kun på bestilling i holland og det gør at prisen er hele 67.500kr. Men aeroride.dk er ved at samle bestillinger sammen og går det efter plannen vil man på et tidspunkt få lagt en samlet 1000-vogns bestilling ind. Dette vil få prisen helt ned til 45.000kr og med et DONG Energy streamer tilskud, rammer prisen 37.500kr.
Dette er præcis det maksimale beløb jeg ville bruge på sådan en gadget. Benzinbesparelsen ved at tage den til/fra arbejde blot 2 gange om ugen, ville give en månedlig besparelse på ca.250kr. Smid oven i det, de sparede mange timers fitness/løb/cykling, som alt sammen skal gøres i ens dyrebare fritid og det hele begynder at give menig.
1 kommentar:
http://swrmediathek.de/player.htm?show=a9a70bf0-070a-11e1-bfaa-0026b975f2e6
Send en kommentar